Jak chronić znaki towarowe przed kradzieżą?
Firmy, które wprowadzają na rynek nowy produkt czy usługi, mogą zgłosić markę, nazwę, logo do Urzędu Patentowego, aby chronić swoją własność intelektualną.
Ochrona nazwy czy też logo nie jest obowiązkowa, jednak może być przydatna w przypadku kiedy nieuczciwa konkurencja chciałaby podszywać się pod nasz produkt. Dlatego wiele firm chroni swoją markę na terenie Polski czy też Unii Europejskiej.
Dlaczego należy zastrzec nazwę i znak graficzny?
W niektórych przypadkach, jeżeli nie mielibyśmy zastrzeżonych znaków towarowych, firma, która dokonałaby zastrzeżenia w Urzędzie Patentowym, mogłaby wystąpić o nakaz zaprzestania przez nas dystrybucji pod danym znakiem towarowym. W tym przypadku może być to duży problem, ponieważ w ten sposób mogłoby dojść do nakazu wycofania sprzedaży danego towaru przez usługi ze znanych serwisów, takich jak Allegro czy też Amazon. Na kradzież marki mogą być narażone nie tylko duże firmy, ale także mniejsze przedsiębiorstwa, z czasem jeżeli nasz produkt mógłby stać się popularny, wówczas nieuczciwa konkurencja mogłaby spróbować sprzedawać towary pod naszym szyldem.
Przed zastrzeżeniem marki należy sprawdzić, czy podobna nazwa czy też logo nie jest już zastrzeżona przez inną firmę. W ten sposób unikniemy konsekwencji prawnych z tytułu naruszenia własności. Wybór nazwy powinien być dobrze przemyślany, niekiedy Urząd Patentowy może odrzucić wniosek, jeżeli jest to przykładowo potocznie używana nazwa. Dlatego warto wybrać nie używaną w naszej branży nazwę, która nie zawsze musi kojarzyć się z oferowanym przez nas produktem. Możemy także oddzielnie od ochrony nazwy chronić znaki graficzne, przykładowo logo firmy czy też znak charakterystyczny dla oferowanego przez nas produktu czy też usługi.
Wiele interesujących poradników dotyczących ochrony naszych znaków towarowych możemy znaleźć w internecie, przykładowo na stronie https://www.stockwatch.pl/wiadomosci/zlodzieje-cudzych-marek-jak-sie-przed-nimi-bronic,notatki,293407. Z artykułu możemy dowiedzieć się, w jaki sposób możemy skutecznie zastrzec markę, dlaczego jest to istotne, jakie konsekwencje mogą nam grozić w przypadku kiedy nieuczciwa konkurencja mogłaby zastrzec w Urzędzie Patentowym używane przez znaki towarowe.