Benefity pozapłacowe – jak to ugryźć?
Nie od dziś wiadomo, że zadowolony i uśmiechnięty pracownik to najlepszy pracownik. Można powiedzieć, że ostatnie lata w branży HR skupiły się na badaniach nad tym, jak skutecznie motywować pracowników. Nie jest tajemnicą, że w dzisiejszych czasach samo wysokie wynagrodzenie już nie wystarcza, a firmy muszą się nieźle nagimnastykować, żeby zatrzymać „u siebie” największe talenty. Dlatego korporacje prześcigają się w wprowadzaniu co rusz to nowych, dodatkowych motywatorów, a benefity pozapłacowe to obszar, w którym co chwilę powstają nowe rozwiązania.
To już standard!
Prywatna opieka medyczna, dodatkowe ubezpieczenie na życie, świeże owoce w biurze czy karta sportowa to już tak naprawdę standard. Ciężko znaleźć firmę, która w dzisiejszych czasach nie zaproponuje pracownikowi wymienionych wyżej dodatków. Do równie często spotykanych benefitów zaliczyć możemy bilety do kina i teatru, finansowanie lub dofinansowanie kursów językowych, certyfikatów i profesjonalnych szkoleń czy cykliczne wyjścia, a nawet wyjazdy integracyjne. Gros pracodawców decyduje się też na wprowadzenie elastycznych godzin pracy oraz tzw. pracy zdalnej – raz lub dwa razy w tygodniu. Nie można zapomnieć o samym miejscu pracy. Piękne i nowoczesne biura położone w dobrze skomunikowanej okolicy – to też przyciąga potencjalnych pracowników. Nowoczesne, a przede wszystkim świadome wymagań kandydatów korporacje, konkurują w aranżacji wnętrz – tak, by miejsce pracy było jak najbardziej atrakcyjne i przyjazne oraz…rozrywkowe. Dbają bowiem już nie tylko o korzystną infrastrukturę, odpowiednią lokalizację,parkingi, parkingi dla rowerów ale również dobre samopoczucie swoich pracowników. Tworzą pokoje relaksu, gier lub pomieszczenia dla mam z dziećmi. Półki uginają się tam pod książkami, a w przerwie odbywają się rozgrywki w piłkarzyki lub ping ponga. Do tego świetnie wyposażonego biura trzeba jeszcze dojechać, a więc: flota. Już samo auto jest ogromną wygodą, a dodatkowo są firmy, które oferują różnej klasy pojazdy – tak więc do pracy możesz dojeżdżać motocyklem, sportowym cabrio, czy terenowym SUV-em.
Zobacz także: Szkolenia rekrutacyjne dla firm
Jak się wyróżnić?
Ostatnio dużą popularnością cieszy się też usługa concierge, nazywanego „załatwiaczem spraw”. To osoba, która pomoże pracownikom w załatwieniu prywatnych obowiązków, np: oddania i odebrania ubrań z pralni, wysłaniu przesyłek na poczcie czy zrobieniu zakupów, a nawet prezentów dla najbliższych, np. w okresie przedświątecznym. Wielu pracowników bardzo ceni tę formę wsparcia, ponieważ po pracy więcej czasu mogą poświęcić na odpoczynek i regenerację. A jeśli już o regeneracji… Niemniej interesujące są cotygodniowe masaże, lekcje jogi czy akupresura, mocno wpisujące się w zyskujący na sławie trend „less stress”. Część pracodawców oferuje takie usługi zamawiając odpowiednich specjalistów do biura, część przekazując na nie vouchery – tak czy inaczej, pomysł jest świetny.
…lub mocno wyróżnić!
Są też oczywiście firmy, które chcąc mocno wyróżnić się na rynku oferują benefity dość niestandardowe. Można do nich zdecydowanie zaliczyć apartament w pięknym zakątku świata, z którego pracownicy mogą korzystać przez cały rok czy … camper – mobilny hotel, dostępny zarówno podczas delegacji, jak i wyjazdów prywatnych. Pozostając w temacie odpoczynku, coraz więcej pracodawców oferuje możliwość skorzystania z dłuższego urlopu lub proponuje krótszy tydzień pracy, np. wolne piątki w wakacje. Kolejna ciekawa propozycja to zgoda na zabranie swojego zwierzaka do pracy – dla miłośników zwierząt, którzy nie chcą rozstawać się ze swoimi pupilami to idealne rozwiązanie.
Rynek benefitów bardzo szybko się zmienia i rośnie w siłę. Pracodawcy doskonale wiedzą, że motywacja do pracy często wzrasta już na samą myśl o nadchodzącej nagrodzie i otrzymaniu wartościowego benefitu. A zmotywowany pracownik to wyższa kultura pracy i większa konkurencyjność firmy na rynku. Jak zatem dowiedzieć się czego oczekują od nas pracownicy? Co będzie dla nich interesujące? Jak nie stracić najlepszych pracowników i nie wypaść z rynku? Najprostszym i najbardziej skutecznym rozwiązaniem wydaje się być zapytanie o to wprost samych zainteresowanych lub skorzystanie z badań dotyczących satysfakcji i zadowolenia z pracy.