Czym jest i do czego służy SIP trunk?
Możliwość przeprowadzania wielu rozmów na raz, większa mobilność, zachowanie dotychczasowych numerów telefonu przy równoczesnej zmianie technologii prowadzenia rozmów, a przede wszystkim obniżenie kosztów. To tylko nieliczne z argumentów, które sprawiają, że właściciele firm decydują się na usługę SIP trunk zamiast rozmów telefonicznych prowadzonych tradycyjnymi kanałami.
SIP trunk jest usługą opartą na technologii VoIP. Polega ona na transmisji danych z wykorzystaniem łącza internetowego zamiast telefonii bezprzewodowej lub analogowej. Usługa SIP trunk realizowana jest za pomocą protokołu SIP (Session Initiation Protocol), który sygnalizuje telefonii IP m.in. moment rozpoczęcia, zmiany, czy zakończenia połączenia VoIP. SIP trunk umożliwia prowadzenie w zależności od potrzeb do kilkudziesięciu rozmów równocześnie. Jest to więc rozwiązanie optymalne dla firm, które posiadają centrale telefoniczne. Chodzi tutaj np. o prowadzenie sprzedaży bezpośredniej, doradztwo, zdalną obsługę klientów, przyjmowanie zamówień, czy wsparcie serwisowe.
Za wyborem SIP trunk przemawia m.in. to, że technologia ta podąża za potrzebami firm. Jej zaletą jest m.in. mobilność. Bez znaczenia jest to, gdzie znajduje się pracownik, czy siedziba firmy. Do prowadzenia rozmów wystarczy mieć połączenie z internetem. Ponadto w przypadku, gdy firma się przenosi, nie ma konieczności kupowania nowych urządzeń i instalowania ich od podstaw. Możliwe jest także zachowanie dotychczasowych numerów telefonów. Technologia SIP trunk pozwala na ich przeniesienie oraz przypisanie kolejnych w dowolnym momencie. Ponadto można przekierować cały ruch na jeden główny numer telefonu lub rozdzielić połączenie na poszczególne wewnętrzne numery (np. do odpowiedniego działu). Na poprawę telefonicznej obsługi wpływa również fakt, że wysyłane są powiadomienia o nieodebranych połączeniach. Dzięki temu w każdej chwili można oddzwonić do klienta. Firmy mogą ich także zachęcić do odebrania telefonu poprzez skorzystanie z wybranej strefy numeracyjnej. Klient, który mieszka na Śląsku, chętniej odbierze połączenie wykonane ze znanego numeru kierunkowego, niż np. warszawskiego.
Czy jednak każdą firmę stać na taką zmianę technologii? Okazuje się, że SIP trunk jest tańszy od tradycyjnych rozmów, a to dlatego, że firma opłaca jeden abonament bez względu na liczbę połączeń. Koszty pozostają więc na tym samym poziomie bez względu np. na rozbudowę i rozwój firmy. Warto jednak pamiętać o tym, że aby połączenia były dobrej jakości, musi być zapewniona odpowiednia stabilność oraz przepustowość łącza internetowego.